ČSAD Jablonec nad Nisou

    Společnost ČSAD Jablonec nad Nisou vznikla zapsání do obchodního rejstříku 1. května roku 1992 privatizací části státního podniku ČSAD, n.p. Ústí nad Labem dopravního závodu 405 Jablonec nad Nisou s provozovnami  v Jablonci Rýnovicích, Tanvaldu a Železném Brodu. Vznikly tak 3 dopravní střediska firmy. Jedno v Tanvaldu a dvě v Jablonci. První jablonecké středisko zajišťovalo obsluhu příměstských linek (areál v Rýnovicích) a druhé vypravovalo autobusy na městské linky v Jablonci nad Nisou (garáže v Pražské ulici). V roce 2007 byly obě jablonecké střediska sloučeny a zůstaly tak pouze garáže v Pražské ulici. Hlavním podnikatelským záměrem společnosti bylo provozování autobusové dopravy a to převážně v okolí měst Jablonec nad Nisou, Tanvald a Železný brod. Firma provozovala také městskou dopravu v Jablonci nad Nisou a městskou linku v Tanvaldu. V roce 2008 byla odkoupena část akcií firmy dopravcem ČSAD Semily. Plná integrace do struktur ČSAD Semily probíhala v roce 2010 a byla ukončena s platností nových jízdních řádů o 13.6.2010. V tento den vznikla středisko ČSAD Semily - Jablonec nad Nisou. Městská doprava v Jablonci nad Nisou je od počátku roku 2010 provozována Dopravním podnikem města Liberce. Jablonecké středisko jí ale nadále subdodavatelsky provozuje.

     Provozované linky - Dopravce provozoval celkem 48 linek z toho 1 mezinárodní 5 dálkových linek zajišťujících spojení s Prahou a s dalšími městy (Brno, Hradec Králové, Ústí nad Labem, Most, Náchod), 21 regionálních a 18 + 1 městského charakteru. V letních měsících byly v provozu dvě linky Cyklobusů. První spojovala Liberec a Jablonec  s Turnovem a kde navazovala tak na Cyklobusy ČSAD Semily do Českého Ráje a druhá spojovala Jablonec, Liberec a Hamr. Od 13.6.2010 proběhla integrace linek do systému IDOL počet linek byl zredukován nejenom díky integraci ale také díky sloučení se souběžnými linkami provozovanými ČSAD Semily.

      Vozový park tvořil okolo 100 autobusů s průměrným stářím cca 10 let. Pro provoz městské dopravy a cyklobusů bylo vyhrazeno zhruba 40 vozů v městském provedení od výrobců Karosa (B731/2, B931, Citybus) a Sor (B9.5, B10.5, BN12). Pro příměstské a dálkové linky sloužilo přibližně 55 vozů opět od výrobců Karosa/Irisbus-Iveco (C734, LC735/6, C934, LC936, C954, C956 "Axer", LC956, Arway, Crossway LE), Sor (C7.5, C9.5, B9.5, C10.5), Mercedes Benz (O405N2) a dále především zájezdovýmy autobusy Berkhof-Daf (Axial), Irizar-Scania (Century), Mercedes Benz (O404) a Beulas-Man (Aura). Po odkoupení společnosti firmou ČSAD Semily došlo k výrazné obnově vozového parku převážně autobusy Sor v LE provedení (CN9,5, CN10,5, CNG 10,5, BN10,5, BN12, NB12).

Odkazy na webu

 Přehled provozovaných linek ČSAD Jablonec nad do roku 2009

 Přehled provozovaných linek ČSAD Jablonec nad IDOL od 2009
 Přehled vozového parku ČSAD Jablonec nad Nisou
 Vyřazené autobusy před rokem 2009 - fotogalerie
 Přehled autobusů provozovaných na MHD Jablonec do roku 2008