 |
Městská doprava Česká Lípa |
 |
První zmínky o České Lípě
pocházejí zřejmě z roku 1409 kdy se zde nacházela ves se jménem Stará
Lípa. Kolem poloviny 13. století bylo na pravém břehu řeky založeno
středověké město, které bylo umístěno na křižovatce důležitých
obchodních cest. V 19. století už město patřilo mezi 8 největších
českých měst a pomalu se rozvíjelo až do roku 1938. Za dob normalizace
vyrostla jak to bylo obvyklé ve většině českých měst i zde řada
panelových sídlišť (Lada, Slovanka, Slovanka, Střelnice). I přes řadu
demolic v této době si dodnes město uchovalo neporušené historické
vnitřní jádro kolem náměstí T.G. Masaryka. |
 |
Z dopravního hlediska je
důležitým údajem rok 1867, kdy se Česká Lípa stala důležitým železničním
uzlem
mezi Libercem a Děčínem. Na území města se nacházejí dvě nádraží Česká
Lípa hlavní nádraží a Česká Lípa město. Městské nádraží se dnes již k
osobní dopravě nepoužívá. Zrušeno bylo po vybudování přeložky liberecké
trati. Železniční tratě vedou z České Lípy do pěti směrů (Liberec,
Děčín, Litoměřice, Šluknovský výběžek a Bakov-Mladá
Boleslav).
Městem prochází hlavní silniční tak č 9 vedoucí z Prahy přes Neratovice
- Mělník na jeden z hraničních přechodů s Německem. Spojnice mezi
Libercem a Děčínem (E442 1.tř 13) prochází nedalekým (13km) Novým Borem.
Většinu příměstských autobusových linek provozuje v České Lípě ČSAD
Česká Lípa. Autobusové nádraží se nachází jižně od centra nedaleko
hlavního vlakového. |
Městskou dopravu provozovala ve městě společnost VETT Zákupy
Systém městské dopravy tvořil 11 linek. Na linkách
byly nasazovány vozy městského
provedení Karosa B731, B732, B931, B951E, Citybus 12 a Citelis 12. Na
hlavních linkách jsme se mohli setkat i s vozy
kloubovými (B741). Autobusy označeny evidenčním číslem v rozmezí
7000
- 7037. Nově dodávané vozy a vozy po rekonstrukci byly v provedení ve slušivém
modro-bílo oranžovém nátěru. Hlavní přepravní směry obstarávaly linky 2
a 3 spojující velká panelová sídliště na severu s centrem, vlakovým
nádražím a průmyslovými podniky na jihu. Linka č1 jezdí
severojižně mezi obcí Sosnová, nádražím a sídlištěm Špičák. Linky 5 a 7
byly
vedeny polookružně a spolu obsluhovaly sídliště Špičák, vilovou čtvrť Svárov sídliště Slovanka a příměstskou část Dolní Libchava.
Systém doplňovaly ještě linky 4 a 6. Díky různým
souběhům linek a nepravidelným intervalům
byla doprava po městě pro běžného návštěvníka značně nepřehledná. |
 |
 |
V roce 2007 se poprvé v České Lípě objevily autobusy
ČSAD Semily. V období od 26. srpna do 30. září zajišťovala firma dopravu na
městských
linkách bezplatně na
objednávku radnice do doby než se vyjasní problémy mezi radnicí a
dopravcem VETT. Cestující se tak na linkách mohli setkat se zkušebními
vzorky nízkopodlažních vozů od výrobce Sor Libchavy, nízkopodlažním
kloubovým Citelisem, dislokovanými vozy příměstského provedení z
ostatních středisek nebo nově
dodanými
autobusy Crossway. Seznam všech vozů se kterými se cestující na linkách
městské dopravy mohli v této době setkat je pod
následujícím odkazem. Po urovnání sporů začala městskou dopravu
zajišťovat opět firma VETT, která
mezitím měla změnit majitele. V provozu se objevilo 4 ks nových
nízkopodlažních autobusů MAN. Nový vlastník ale do daného
termínu
nezaplatil za akcie a tak ke konci roku 2007 byla zahájena jednání o
koupi VETTu dopravcem ČSAD Semily. Semilský dopravce chtěl firmu začlenit do svých střediskových struktur,
vzniklo by tak nové středisko Česká Lípa. Po auditu, který zjistil
nesrovnalosti v hospodaření bylo ale od koupi upuštěno.
|
 |
Od
1.3.2008 byly spuštěny nové optimalizované jízdní řády. Do té doby byly
optimalizované jízdní řády vyvěšeny na webu městského úřadu v České Lípě
s anketou, která se
obracela na obyvatele města s prosbou o připomínky a náměty
na možné úpravy. Jak bylo již dříve slíbeno nárůst spojů je markantní.
Systém tvoří 16 linek na kterých jsou spoje vedeny v pravidelných
intervalech 15/30/60/120 minut. Výrazně posílená byla i víkendová doprava a zavedena
je také víkendová noční linka č 10. Páteřní linka 203 se špičkovým
intervalem 15 minut v pracovní dny spojovala sídliště Lada, Sever a
Slovanka se středem a nádražím ČD (část spojů pokračuje až do Dubic).
Mezi další linky u kterých se špičkový interval pohybuje kolem 30 minut
patří linky 202,204,205. Hlavní
přepravní tahy jsou i v novém systému linek podobné jako v minulosti - spojení sídlišť s centrem
a vlakovým nádražím. Posílena byla obsluha
průmyslových zón (Vagónka,
Varta, Delphi). Nově městská doprava obsluhovala i závody Protool (bývalý
Narex). Linka městské dopravy je nově vedena i do nedalekých obcí Horní Libchava a Manušice.
V prvním měsíci optimalizovaného provozu byla i díky
sporům mezi dopravci a městem doprava zajišťována bezplatně. Do provozu
zasahují i nově dodané vozy Sor BN9.5 4ks BN10.5 1 ks, NB12 1ks a vozy Man D20 tentokráte již
ale v majetku semilského dopravce. Zbytek vozového parku doplnily v
počátcích částečně nízkopodlažní vozy
Mercedes O405N, které pocházely z ústeckého kraje od dopravce
Severočeská dopravní a další vozy, které sem byly převedeny z ostatních
středisek. (fotogalerie Josef Saska).
V dubnu tyto vozy nahradily autobusy zakoupené od předchozího dopravce VETT (3x B931, 1xB951, 2x Citybus, 2x Citelis). Po měsíci provozu a
sbírání připomínek byl systém opět vyhodnocen, jízdní řády byly částečně
přepracovány. Změny se týkaly jak rozsahu (většinou v duchu omezení) tak
trasování linek. Přibyla také jedna linka nová (218) jedoucí po podobné
trase jak linka 208, končící ale u výrobního závodu Delphi.
Do dnešních dnů bylo
linkové vedení několikrát částečně měněno a upravováno (aktuální
linkové vedení 2014). Byla zrušena noční doprava ( linka 210) a i ostatní linky doznaly větších změn
většinou kvůli aktuálním požadavkům jednotlivých městských částí. V roce 2010 bylo
vyhlášeno i nové výběrové řízení na provozovatele MD, které vyhrála
společnost ČSAD Jablonec nad Nisou. V době výhry ale tato společnost
spadala již pod ČSAD Semily a tak se v českolipské městské dopravě
takřka nic nezměnilo.
Koncem roku 2010 došlo ke sloučení ČSAD Semily a ČSAD Jablonec.
Nově provozuje staronový dopravce městskou dopravu pod hlavičkou BusLine.
Vozový park doznal také
značných změn německé Mercedesy O405N byly nahrazeny novými Sory
B9.5/B10.5 (celkem 7xBN9.5 a 7xBN10.5). Taktéž se v České Lípě již
nesetkáme s Many, které nahradily zánovní vozy Irisbus Citybus původem z
ČSAD Jablonec. |
 |
Aktuální vozový park MHD Česká Lípa -
vozový park |
Vozový park dopravce VETT -
vozový park |
Autobusy zajišťující bezplatnou přepravu v roce
2007 - bezplatná přeprava |
Seznam linek MHD Česká Lípa aktuální -
městské linky BusLine |
stránky zabývající se podrobně provozem MHD v
České Lípě -
SPVD.CZ |
 |
Městská doprava Česká Lípa |
 |